Något oerhört viktigt som serveOffice, och förhoppningsvis många med oss, brinner starkt för är hur kandidaterna bemöts under rekryteringsprocessen. Detta kallas för kandidatupplevelse och är ett allt hetare ämne inom branschen. Med kandidatupplevelse menas personens upplevelse från att hen kliver in i rekryteringsprocessen fram till kandidaten inte längre är aktuell alternativt har fått jobbet.

Det pratas idag om att det är kandidatens marknad där personer i stor utsträckning kan välja och vraka bland de utlysta tjänsterna vilket gör att behandlingen har/behöver ändras. Positivt för alla sökanden!

Upplevelsen är oerhört viktig för vad kandidaten ska tycka om ditt varumärke. Ges inte återkoppling inom en rimlig tid eller ännu värre, inte alls, är risken stor att personen får en negativ bild av ditt företag.

Att tänka på gällande kandidatupplevelsen:

  • Bemötande. Mest troligt träffar kandidaten fler personer än rekryteraren och den rekryterande chefen. Receptionisten och andra kollegor lär hen stöta på vid intervjutillfället och deras bemötande spelar också in i kandidatupplevelsen. Hur väl blir hen mottagen på arbetsplatsen? Erbjuds dricka? Hänvisning var man ska vänta? Även mottagandet på mejl och telefon påverkar.
  • Vikten av återkoppling. Alla kandidater, oavsett var i processen man åker ur, ska få någon form av återkoppling. Det kan vara mejl till de man inte träffat där du tackar för visat intresse och ett samtal till de som gick vidare till intervju med konkret feedback. Detta ska göras snarast möjligt, långsamma processer uppskattas inte.
  • Informera. Ge kandidaten en tidsram att förhålla sig till, när hen kan förväntas få svar. Det kan vara så att processer av olika anledningar drar ut på tiden men har man inget svar att ge när det gått över en vecka- ring och säg det. Kandidater uppskattar det och vet att de fortfarande är aktuella i processen istället för att tro att de är ute. Det personliga engagemanget i kandidaten lyser igenom och påverkar kandidatupplevelsen!

Det krävs tid och engagemang för att skapa bästa möjliga kandidatupplevelse men det lönar sig på sikt. Målet är att kandidaterna ska ha en positiv bild av ert företag även om man inte fått jobbet. Vem vet, personen kanske rekommenderar er till bekanta?