Andreas

Konsten att säga nej

17 november 2021

Tillbaka till nyhetsöversikten

Hur svårt är det egentligen att säga nej? Hur ofta får man säga nej och till vem? Många oss skulle nog vara eniga om att nej är ett lika viktigt som underanvänt ord i jobbsammanhang. Andreas Piirimets är IT-konsulten som gick in i väggen och med det lärde sig att säga nej.

Som så många andra var Andreas en högpresterande karriärist innan han plötsligt gick in i den där så omtalade utmattningsväggen. Men för den så flitige konsulten så blev det här början på en tid av självreflektion och rannsakan och därmed även insikt.

- Jag började fundera på vad jag hade gjort för fel? Varför hade jag gått in i väggen? Jag slukade böcker i ämnet och intervjuade en rad personer i ämnet stress och började inse vad som hade hänt. Sen när jag kom tillbaka till arbetet så var det som att jag såg mina kollegor i ett helt annat ljus.

Och visst kan det låta hårt men kanske var det denna väckarklocka som just Andreas behövde för att ta nästa steg i sin karriär, denna gång som författare. För idag föreläser han både om stress och har skrivit boken ”Ta makten över din stress” och en del i denna stresshantering är just att kunna säga nej.

- Många menar att man bara ska säga nej, det är väl inte så svårt. Men man vill ju vara en bra och omtyckt kollega. Det börjar någonstans med självkänsla. Älskar man inte sig själv så vill man ju att andra ska göra det. Så jag har fördjupat mig i att säga nej utan att ha dåligt samvete. Det handlar om at hitta den här känslan att ”Jag är en helt ok människa” oavsett vad som händer. Oavsett om jag gör fel, klantar mig eller säger nej. Jag är viktig helt enkelt.

Och som konsult har Andreas praktisk erfarenhet av att säga nej. Det var ju det som en gång bidrog till att han blev utbränd. Risken med att göra ett bra jobb och att vara en dålig nej-sägare är tydlig för honom.

- Jag har jobbat som konsult i många år och då kommer ofta kunder och säger ”Kan ni klämma in det här också?” och så vill man ju göra ett bra jobb så man säger ja. Det är ironiska är att belöningen för att man gör ett bra jobb är ännu mer jobb. Den här killen kan vi lasta på mer han är ju bra på sitt jobb och säger inte nej.

Men som i vilken annan relation som helst så ligger det ju inte bara på en person att upprätthålla en relation. Så hur ska chefer, kollegor eller för den delen kunder, förhålla sig till en dålig nej-sägare?

- Jag tror inte att en person som lastar på någon annan en massa uppgifter, gör det av ondo, utan snarare att de själva har mycket och tycker det är skönt att någon hjälper till. Själv var jag ju en prestationsbaserad person så ingen hade kunnat säga till mig att ”du, leverera lite mindre” för då hade jag ju känt att jag inte duger, säger Andreas.

- Det jag hade behövt var en chef som sa ”Snyggt Andreas, bra levererat men varför behövde du jobba så förbaskat mycket? Är du dålig på att planera?”, dvs varför kan du inte leverera på topp och samtidigt må bra. För mig hade det inneburit en anpassning med en bra leverans och ett bra mående. Sen är det ju så klart väldigt lätt att säga och så svårt att göra när dagen med hundra projekt väl kommer.

Har du något exempel på tips och tricks?

- Ja, om någon kommer och frågar om hjälp så är det lätt att säga ”Det låter jättebra men kan jag göra det nästa vecka”, då har man ju sagt ja genom att fylla på framtiden. Uppskjutarträsket som jag kallar det är en fälla som man bör undvika då är det bättre att säga ”Jag har fullt upp men fråga mig igen nästa vecka” för då har man inte sagt ja.

Att vara dålig på att säga nej handlar dock inte enbart om din relation till nejet utan också din relation till att säga ja. Ibland kan det snarare handla om att man är för bra på att säga ja.

- Många säger att man är dålig på att säga nej men frågan är om man egentligen är för bra på att säga ja. Problemet uppkommer ju när andra kliver in på min tid och tar det för givet. Så att vara tydlig när man säger ja genom att kommunicera att detta gör jag som ett undantag, är viktigt.

Och i denna sköra balans menar Andreas att ett användbart förhandlingstrick är tystnad. Att inte nappa när någon inte specifikt frågat just dig.

- När man är på en föreningsstämma och det frågas ”vem kan vara ordförande” så blir det den där öronbedövande tystnaden och till slut så säger den där personen, som är så bra på att säga ja, att de kan göra det för att det gör lite ont i magen. Ett tips i ett sådant sammanhang är ju, om man tycker det är svårt att säga nej, att inte säga någonting.

Fem trick för att säga nej enligt Andreas:

Prioriteringstricket

- Kul idé. Däremot har jag väldigt mycket på mitt bord just nu, vad borde jag prioritera bort?

Handlar om att vara tydlig gentemot en överordnad om att när det kommer nya uppgifter så måste man också hjälpa till att prioritera.

Okunskapstricket

- Kul idé, men Kalle är trots allt mycket bättre på det där än vad jag är. Om jag försöker så blir det bara fel. Jag föreslår att du pratar med honom i stället.

Ett bra tips när du stöter på kollegan som behöver hjälp med småfrågor som hen egentligen kunnat lösa med en enkel googling.

Inte mitt område-tricket

- Kul idé, men det där är inte riktigt mitt område. Kolla med marknadsavdelningen, de kanske kan avsätta tid till det där?

Återigen handlar det om att kommunicera vad som faktiskt ingår i din arbetsroll och inte samt vem som faktiskt bör tillfrågas.

Självhjälpstricket

- Kul idé. Det är ju bra om du också lär dig att göra det där. Vi kan väl ta en kvart och gå igenom uppgiften så lär jag dig hur man gör?

Hjälper dig att undvika samma fråga i framtiden samt lägger ansvaret tillbaka på den som bett om hjälp.

Mer spännande tips och tricks kan du läsa på Andreas webbsida här.

Andreas Piirimets har skrivit boken ”Ta makten över din stress” och är även en flitigt anlitad föreläsare i ämnet. Mer kan du läsa här.

Kontakta oss

Porträtt av Cissi Silvstam

Cissi Silvstam

Konsultchef / Partner

Hoppas du hittar något intressant att läsa. Har du tankar, feedback eller förslag på vad vi kan eller borde skriva om, är du välkommen att höra av dig till cissi.silvstam@serveoffice.se

På vår site använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.