Att ha medkänsla på jobbet

Att ha medkänsla på jobbet

21 mars 2022

Tillbaka till nyhetsöversikten

Ola Schenström, expert på mindfulness, menar att svenska arbetsgivare behöver bli bättre på medkänsla.

Tar man en titt på det rådande världsläget så skulle man lätt kunna tro att just medkänsla inte står högt i kurs just nu. Samtidigt öppnar tusentals människor sina hem för behövande och för Ola Schenström, läkare och specialist i allmänmedicin och en av Sveriges ledande experter på mindfulness, handlar det mer om att vi nu behöver börja prioritera medkänsla på riktigt. För även på vår svenska hemmaplan finns det mycket kvar att göra enligt honom inte minst på arbetsplatsen.

Upplever du att det finns en förståelse för vad medkänsla är?

- Den är tyvärr alldeles för liten skulle jag säga. Jag har arbetat med mindfulness i mer än tio år och det handlar om att ha en medvetenhet om vad som pågår inom oss när det blir jobbigt. När vi är stressade så fokuserar vi på att fly eller slåss vilket gör att man missar väldigt mycket. Det här är mänskliga egenskaper som dock behöver tränas och den insikten och därmed arbetet, har minskat på många arbetsplatser.

Vad kan vi tjäna på mer medkänsla på arbetsplatsen?

- Empati och medkänsla är den viktigaste ledarskapsförmågan enligt färsk forskning och inte minst det bästa motgiftet mot stress och mental ohälsa bland anställda. Det är ju något vi sett mycket av under pandemin. Empati och medkänsla bidrar till positiva relationer och organisationskulturer och dessa ledarförmågor driver också resultat, säger Ola Schenström och fortsätter.

- Och när det kommer till resultat så är vinsterna desto fler. Här visar forskningen också att mer medkänsla och empati ger större innovation, mer engagemang, inkludering och mycket mer. Empati och medkänsla är viktiga ledarskapskompetenser att utveckla på alla nivåer i organisationer nu och i framtiden

Hör medkänsla verkligen hemma på arbetsplatsen?

- Ja, i högsta grad. Det är en del av basen i ledarskap att visa att man förstår vad som pågår hos andra och hos sig själv vilket några av våra främsta företagsledare menar är det svåraste. Det handlar ju om att få människor med sig vad gäller vision och mål. Att bibehålla en slags mental balans när vi därefter kanske hamnar i svåra situationer, inför utmaningar eller snedsteg.

Hur kan arbetsgivare arbeta med medkänsla?

- I min bok ” 52 vägar till medkänsla - med dig själv och andra” tar jag upp ett femtiotal övningar för hur man blir mer medveten för vad som pågår och inte minst kan visa mer medkänsla till sig själv. Allt från korta meditationsövningar till att lyfta olika formuleringar och att börja träna på en vänlig kultur, menar Ola Schenström och fortsätter.

- Medkänsla bygger på medvetenhet med början i det lilla. Det är en slags koncentrerad träning och våra hjärnor är skapta för att vi blir bra på det vi tränar, medvetet eller omedvetet. Det gäller att ha koll på sin uppmärksamhet för att verkligen lyssna på olika övningar och förstärka olika egenskaper. Vi blir det vi tränar helt enkelt.

Och hur kan vi som medarbetare eller kanske medmänniskor, arbeta med medkänsla?

- Medkänsla med oss själva är oftast den mest försummade delen. Det har mycket med kultur och uppfostran att göra, i allra högsta grad för kvinnor. Här har jag mött många kvinnor som blivit utbrända och som haft just mentaliteten ”alla andra först och sen jag- om det blir någon tid över”. Medkänsla är något som börjar med en själv först. Helt enkelt ett modernt sätt att kunna hantera allt från osäkerheter till svårigheter och motgångar utan att förlora sin känslighet. Ett hållbart sätt att leva och leda med andra ord.

Är du intresserad av att läsa mer eller boka en föreläsning med Ola Schenström, kan du göra det här.

Ola Schenström

Ola Schenström

Kontakta oss

På vår site använder vi cookies. Om du vill fortsätta antar vi att du accepterar detta.